De bestaande lijsten van Kints composities zijn in pdf te downloaden bij Werklijsten.

 



Klik hierboven op de afspeelknop om een opname van de Hymne voor viool en orkest te horen. Marcel Dohmen viool en RBO Sinfonia o.l.v. Thijs Kramer in de Grote Kerk van Naarden, 7 oct. 2006.


Klik hierboven op de afspeelknop om een opname van de Fantasie over Een vaste Burg te beluisteren. Thijs Kramer op het Adema-orgel in de Bavo aan de Leidsevaart in Haarlem, 1992, vóór de ombouw.

---------------------

Nagekomen.

Pfeiffer-Kint, Andante voor 2 violen en concerterend continuo.
Een didactisch stukje van 70 maten waavan een familielid van een ex-Kint-leerling me fotocopieën toezond.

Johann Pfeiffer (* Nürnberg 1 jan 1697 – † Bayreuth 11 oct 1761) is de componist van het vroeger bijzonder populaire Il Maestro ed il Scolare. In 1720 werd hij violist in de Hofkapel van Weimar, in 1726 concertmeester. Let wel : Pfeiffer ging zitten op de stoel waarop een zekere J. S. Bach tot 1717 had gezeten. Hertog Ernst August gaf Pfeiffer een waardevolle viool van Jakob Stainer als verjaardagsgeschenk. In 1729 en 1730 reisde hij met de hertog en de kapel door de Nederlanden en Frankrijk. In 1732 werd hij Hofkapellmeister bij Markgraf Friedrich III in Bayreuth. Markgräfin Wilhelmine kreeg van Pfeiffer les ln compositie, viool en continuospel.
Andere componisten namen het idee over. Johann Michael Pfeiffer (alom verwarring) een halve eeuw later, en Haydn heeft 1778 voor 4 h. pianoforte Il maestro e lo scolare geschreven, thema en 7 variafies in F dur.

Dit trio is een diepgaande bewerking door Kint van Pfeiffers 'Meester en leerling'. De bijschriften onderaan luiden : 2¨Mal rit (2x) / Amst 30 April / Cor Kint. Geen jaartal, Kint moet een Duitse Vorlage hebben gehad (origineel of bewerking). Mooi dat hij gedecideerd forte eindigt. De stijl is geheel Bachisch. Het tweede deel bevat een canon die het hoogtepunt van het stuk vormt, zowel letterlijk als ook gevoelsmatig. Pfeiffers muziek wordt als laat-barok gekenmerkt. Een schokje wacht in maat 14, waar na de continuofiguur een baszanger zomaar "Komm süßes Creütz" zou kunnen inzetten. Die continuofiguur is de enige maat die dit ritme heeft – en hij staat letterlijk in Bachs MP.